Det här är inte en vanlig bok utan ett äventyr som läsaren kan styra. Ett bokspelsäventyr! För den som redan älskar Minecraft, men också för de som ännu inte känner till Minecraft-världen en perfekt möjlighet att upptäcka något nytt!
Boken börjar med att det kommer ett mejl med erbjudande om att bli testare för en ny version av Minecraft. Men med ett klick så har ett virus laddats ner, som fångar Minecraft-karaktären i ett fyrkantigt rum utan sina tidigare krafter. Du måste spela spelet som du är fångad i. Du ställs inför utmaningar och måste göra olika val. Beroende på vad du väljer bläddrar du dig fram, eller tillbaka, till nästa steg i spelet. På vägen kommer du att stöta på flera rum, alla låsta och fulla av fällor. Det gäller att hoppa mellan olika avsnitt i boken, samla material och ledtrådar, tillverka viktiga föremål och ta dig mot utgången! Du måste använda din slughet för att komma undan med livet i behåll! Kommer du att lyckas fly? GAUTHIER WENDLING har undervisat i litteratur sedan 2003 och skrivit flera bokspels-äventyr sedan 2015. Han har dessutom varit med och skapat regler och scenario för bland annat rollspelet i Sagan om ringen.
När du röstar kan du också vara med och tävla om fina priser – för hela din klass!
Ålderskategori 6-9 år:
En dag på Funnys Äventyr i Malmö
Ålderskategori 9-12 år:
En dag på LasseMajas Deckarhus i Linköping
Ålderskategori 12-16 år:
Egen biovisning
Ålderskategori 6-16 år:
Klassprenumeration på Kamratposten